
The TPP is crafted by large multinational firms 
and the state along with a large number of other 
stakeholders. It originated with a P4 agreement led 
by four countries before it was expanded to 12 states 
with 800 million citizens are its main advocates and the 
commonality is that they are all located along the rims 
of the Pacific Ocean which makes up approximately 
40% of the world’s total economic production. Like 
other free trade agreements, it breaks down carriers, 
promotes connectivity, lowers tariff barriers and 
creates conditions for greater interdependence and spur 

economic growth between these countries. Greater 
interdependence may strengthen policy coordination 
between members and encourage complementarity 
in shaping the regulatory frameworks. It may also 
possibly lead to a single market but that would be a 
long-term vision. Unlike other free trade agreements, 
the TPP is seen as the golden standard of all agreements 
with strict stipulations on environmental integrity, 
labour rights and intellectual property rights. 

The viability of the TPP is also dependent on 
consensus and ratifications by all 12 nations. Without 

 

DLSU Business & Economics Review (2017) 27(1): 201-209

Copyright © 2017 by De La Salle University

RESEARCH NOTE

Trans-Pacific Partnership and Political Motivations: 
Interpretive Work Based on Analyses of the Chinese 
State Media

Tai Wei Lim
UniSIM College, Singapore
eailimt@nus.edu.sg

Abstract:   This writing is about studying political motivations for and against the Trans-Pacific Partnership (TPP) through 
interpretive work based on analyses of Chinese state media articles. My criteria for article selection centers on the use of 
Google index search for such articles drawn from three newspapers: China Daily, People’s Daily, and Global Times. From 
receiving the call for paper by this journal on 6 January 2016 to the submission deadline for the call for paper on 15 April 2016, 
a period of about three months, I downloaded articles from these three dailies for analysis. The motivation for the selection of 
these three dailies are the following. First, they represented the major media outlets in China that are internationally circulated 
and available online. Second, as state-owned media operating at a national level, they are often perceived to represent the 
voices of the state, its leaders, or the Chinese Communist Party (CCP). This has the added advantage for scholarly work to 
understand and analyse the official narratives behind the pronouncements and ideological inclinations of the Party. It provides 
an additional layer of cognitive and emotive understanding beyond just bland un-contextualized official statements released 
by the government, especially when these official contents are editorialized or grafted onto major arguments put forward by 
the authorities. This study is not meant to be comprehensive in surveying all TPP articles but provides a selective glance at 
media news reporting on TPP in the official media platforms in China.

Keywords: China, Trans-Pacific Partnership (TPP), media, economic, narrative

JEL Classifications:  F15, F5, F50, F53, F59



202 T.W. Lim

US participation, some of the other states are keen 
to carry on with the idea, albeit in a small and less 
ambitious form. If it had been ratified by all 12 states, 
the TPP will be bigger in population size than the EU 
or ASEAN. But, without US participation, to obtain 
6 states to make up 85% of the 12 nations’ total 
economic output would not be possible so some form 
of modification will be needed to have a TPP minus 
the US. TPP minus the US may have less significance 
since the world’s largest economy is absent. Not all 
agree with its tenets, some trade unions and anti-
regionalism advocates are against its objectives. From 
their perspective, they detect little benefits for ordinary 
blue-collar workers. Some are also concerned that the 
supra national structure may diminish sovereignty 
of participating states. This paper is about studying 
political motivations for and against the Trans-Pacific 
Partnership (TPP) through interpretive work based on 
analyses of Chinese state media articles. 

Methodology

My criteria for article selection centers on the use 
of Google index search for such articles drawn from 
three newspapers: China Daily, People’s Daily, and 
Global Times. From January 6, 2016 to April 15, 2016, 
a period of about three months, I downloaded articles 
from these three dailies for analysis. I then selected a 
handful of articles for contents analysis, particularly 
for narratives arguing for and against the TPP based 
on political motives, mainly for comparative angles 
in their editorials. The motivation for the selection 
of these three dailies are the following. First, they 
represented the major media outlets in China that are 
internationally circulated and available online. Second, 
as state-owned media operating at a national level, they 
are often perceived to represent the voices of the state, 
its leaders, or the Chinese Communist Party (CCP). 
This has the added advantage for scholarly work to 
understand and analyse the official narratives behind 
the pronouncements and ideological inclinations of 
the Party. It provides an additional layer of cognitive 
and emotive understanding beyond just bland un-
contextualized official statements released by the 
government, especially when these official contents 
are editorialized or grafted onto major arguments put 
forward by the authorities. Journalistic criticisms is 
sometimes helpful in such analyses though they are 

limited and circumscribed by a one-party political 
system that enjoys hegemonic power, control, and 
state resources. 

Third, the three dailies appear to have subtle 
differences in ideological orientation. The Global 
Times is widely-known to reflect conservative views 
of some hawkish factions, elements, and personalities 
within the CCP. People’s Daily toes the official line 
and propaganda slogans of the state while China 
Daily, especially its US version, is comparatively (not 
absolutely) moderate compared to the other two dailies 
although, as state-owned entities, they do not veer 
away drastically from the Chinese government’s line. 
The realities of a one-party state must feature into the 
context here. The ideological line and orthodoxy of the 
three dailies, however, have increasingly diminished 
significance as they are deployed interchangeably on 
the Internet with ease through online technologies. For 
example, hawkish Global Times articles are sometimes 
reproduced on the People’s Daily website.  Ideological 
lines are therefore not apparent by the platform on 
which the article appears, but rather, the originating 
source of the article itself (which is often indicated in 
the article itself). 

I also deliberately chose to analyse the English 
language versions of these three dailies as the time 
between the call for paper made known to me and 
the submission deadline does not permit the temporal 
leeway for translation work. Secondly, the English 
version tends to be the edition read by international 
readers. I am therefore more interested in how the 
Chinese government tries to portray their external 
gazes and political stance on the TPP issue rather 
than how domestic audiences consume such news. 
Third, the English version can be searched efficiently 
online with the time provided by the call for paper 
using keywords that zeroes in on “TPP” or “Trans-
Pacific Partnership” to ensure the bulk of the articles’ 
contents are focused on the regional trade scheme. 
I have divided my political analyses in terms of 
motivations into two categories: cognitive and emotive 
ideas deployed in the writings of the three state-owned 
papers. Weaved into cognitive and emotive concepts, 
analogies in terms of case studies, use of language, 
and superficial symbolisms (yishixingtai in Chinese 
Hanyu Pinyin Romanization system) codify some of 
the political implications and future outlooks arising 
from TPP agreement and implementation in a Sino-
centric perspective. 



Interpretive Work Based on Analyses of the Chinese State Media 203

In this writing, the term “propaganda” is used in a 
value-neutral format, not implying sinister propaganda 
intended to “brainwash” readers but a subtle attempt at 
editorializing contents, to use an older term/parlance, 
and “spin doctoring” some points to advocate a certain 
agenda. The latter role is particularly important since 
the international editions are often aimed at discerning 
international readers who have access to corroborative 
sources of information. These readers tend to be more 
curious or interested in understanding the Chinese 
government’s position rather than base their own 
evaluative judgements of regional and international 
affairs on the written contents in the Chinese media. 
Being discerning readers, they are less susceptible 
to official Chinese propaganda since they are not 
restricted by censorship rules domestically applicable 
in China. They have the opportunity to corroborate 
information away from the “Great Firewall” of digital 
media control within China. 

Literature Reviewed

The writing is not a specialized critique of the 
media’s role in political affairs. But, it is necessary to 
discuss some ideas about the Chinese media system to 
contextualize the historical and functional role played 
by the Chinese state media in its political system. 
I turned to a World Bank report from an institution 
that is supposed to be value-free and politically 
autonomous with some semblance of neutrality and 
objectivity as an International Organization (IO). One 
of its articles published in 2008 is particularly relevant 
to the discussions here. Sheila Coronel (2009), who 
wrote on the subject of media as watchdog in this 
report made available through the auspices of the 
Harvard Kennedy School of government, argued that 
China is experimenting with notions of democracies. 
Therefore, the role of the press as a check on political 
excesses is often self-conceptualized and self-defined 
by the journalists themselves and also found in 
budding public expectations of media as watchdog, 
rather than entrenched constitutionally or enshrined 
in constitutional articles about the freedom of speech 
and information. 

This means any reporting in terms of fairness and 
equity is dependent on the conscience, bravery, and 
adventurism on the part of the editor. It can also mean 
that if an editor or reporter defines himself or herself 

as an advocate for hawkish views, a system with the 
absence of media watchdog expectations situated 
within a one-party system allows that individual to 
espouse those views in the mass media. In other words, 
individual inclinations and cherished political views 
are the basis for editorial conscience. There are no 
institutionalized societal, political, or constitutional 
expectations for the individual journalist to take up this 
role. Such expectations are organic and laissez-faire 
dependent entirely on individual preferences instead of 
collective public agreement or a social contract such as 
the situation in a Western liberal democracy. 

For media freedom found in Western liberal 
democracies to work, protection has to be afforded 
to individual journalists. On page six of her writing, 
Coronel (2009) tackled the idea of protection for 
the journalists. She argued that, given the lack 
of institutionalized or constitutional protection 
in autocratic regimes, media watchdog-ism is 
really based on market forces (the only check on 
authoritarian government, Coronel argued), perhaps 
based on the proliferation of mass media platforms. 
Increase in media entities lead to greater competition 
and this stimulates public penchant for attractive 
sensational news and newspapers that depend on the 
zeal of young journalists for good probing stories 
that can attract readership. Therefore, despite all 
the official restrictions, investigative reporting as 
Coronel argued, does take place, including in a one-
party Chinese political system.  Coronel argued that 
the existence of a one-party state looms large in the 
background. 

Since a non-competitive political system does not 
accommodate political opinion differentiations and 
plurality of ideas (a necessary ingredient of Western 
democracies) when it comes to critiquing official 
policies and initiatives, differentiation between ideas 
are based on the intensity of ideological orthodoxy. In 
China’s case, it is based on the orthodoxy of adherence 
to socialism “with Chinese characteristics.” Thus, 
editorials in the Global Times take a highly hawkish 
approach to analysing, commenting, and editorializing 
international affairs to distinguish itself from more 
moderate approaches taken by People’s Daily or 
China Daily by adopting ideological conservatism 
and orthodoxy to the socialist cause. In this way, the 
latter two are more purist in reflecting official views, 
seemingly portraying the leadership intentions with 
comparatively minimized emotive contents that appeal 



204 T.W. Lim

to nationalism and demagoguery, at least not in the 
highly ideological and critical strains.

A period of laxer media controls after the economic 
reforms had taken root in China resulted in more 
liberal news reporting although national state-owned 
dailies tended to remain more conservative than private 
periodicals and regional newspapers. (Some scholars 
argued that regional papers, e.g., Nangfang Ribao or 
Southern Daily, in China are more liberal in terms 
of contents and this is an important topic for further 
studies, but remains outside the purview of this writing 
which focuses on state-owned national dailies.) But 
because strongman Xi’s administration has resorted 
to promoting Maoist orthodoxy in political views, it is 
now more fashionable to direct political critiques and 
media scrutiny outwards to regional or international 
external issues while toeing the ideological line more 
closely when it comes to domestic policy issues. This is 
especially true for state-owned dailies. This ideological 
development may go some ways in explaining a 
more virulent approach adopted by conservatives, 
ideologues, and hawks in critiquing the TPP deal, 
particularly with its perceived exclusion of China 
and containment of Chinese economic rise (real and 
imagined). 

But the authorities are always careful to impose 
controls on uncontrollable runaway lashing (US-
bashing for example) in the media in case the party or 
the government loses control of ideological campaigns 
and they can cause real damage to the international 
relations (IR) or the hurt domestic prestige and 
legitimacy of the Party or the government. The CCP 
must always be seen and perceived to be in charge of 
political developments in China, and not be directed by 
domestic political events and become a passive actor 
(beidongzhe) instead. The potential danger of runaway 
ideological narratives and initiatives that started under 
state control is real. Hugo de Burgh, who interviewed 
Chinese reporters, noted that “[Chinese journalists] 
are both upholders of the order and its critics, both 
limiting discourse to acceptable topics and extending 
moral boundaries” (Coronel, 2009, p. 12). As critics 
of the prevalent order, there is always a possibility 
that Chinese reporters and commentaries in the mass 
media may run amuck and attribute social injustices 
to the laggard efforts of the party or its omission, 
both outcomes can lead to de-legitimization of the 
Party. A double-edged sword, citizen-readers can be 
roused by both nationalism targeted at an external 

threat or inwardly directed at massive social injustices, 
ultimately to the Party itself. 

Coronel (2009) argued that, from the 1990s onwards, 
as Chinese state subsidies for the state media declined, 
media outfits became more sensitive to the need to 
attain larger readership size and advertising revenues, 
compelling them to focus on attractive news coverage 
to gain readership interests and bigger circulation 
numbers. It is therefore ironical but not idiosyncratic 
that competitive capitalistic priorities have become 
the main motivation for investigative journalism 
in China. Topics like TPP however do not require 
investigative journalism and most articles appear in 
the editorialized form or as political commentaries. 
Nevertheless, the same concepts apply. To advocate 
one’s ideas to a larger audience, particularly in the 
international English language versions of the three 
dailies, editors and commentators (pinglunyuan) 
are prepared to vigorously espouse the ideological 
views toed by the official state-owned press to attract 
readership. It is difficult to ascertain if commentaries 
or the ideas advocated by pinlunyuan translate directly 
to profit hikes or larger readership numbers given there 
are no reliable quantifiable indicators since there is an 
amorphous connection between sensational editorials 
and readership size. 

Emotive Use of Textual Language

The Global Times is often an aggressive narrator of 
Chinese views on the TPP. This fits the trend profile that 
nationalistic sentiments are often directed outwards 
at external forces, in a period of domestic ideological 
conservatism. In terms of the TPP, there are several 
targets of its occasional outbursts, including specific 
administrations and elite leaders. For example, when a 
Global Times article cited US President Barrack Obama 
for claiming that US will have an economic advantage 
over China through TPP, the daily retorted, “It is not 
the first time that Obama has publicly talked about 
China like this, which shows his narrow-mindedness 
as a leader of a world power” (Ma, 2016b, par. 3). 

Characterization of personalities within the top 
leadership is a form of blame attribution to the 
objectives of certain leaders who are portrayed as 
irrational and having limited field of vision. In this 
sense, the propaganda materials try to downplay impact 
of the TPP by indicating the transitional nature of the 



Interpretive Work Based on Analyses of the Chinese State Media 205

US leadership promoting the TPP, in this case, the 
Obama administration. In other words, if the outcome 
of the TPP is correlated with a particular leader and this 
is distinguished from the TPP development itself (since 
the next US administration may have different ideas), 
that means the process itself is autonomous and can 
dynamically change when another leader takes over the 
negotiation, steering, or implementation process. After 
the top leader is highlighted for especial mention, the 
competitive nature of the hawkish narrative becomes 
apparent. The same article continues: “The US does 
seem to have gained the upper hand in rule-making. 
But the TPP only paints a picture based on US wishes 
for the Asia-Pacific economic landscape in the 21st 
century” (Ma, 2016b, par. 6). 

This implies that the alleged US-centered TPP 
monopolizes Asian Pacific trade for American self-
interests. Emotively phrased propaganda like this helps 
to divide the opinions of the readership if they can be 
persuaded or sufficiently convinced that TPP serves 
the interest of an imperium rather than the individual 
national interests of each member state. The divide 
and conquer approach is quite classically deployed in 
news materials aimed to portray the demerits of the 
TPP. Beating the nationalistic drums can also be a way 
to attract readership through sensationalized emotive 
editorials, particularly since Coronel (2009) pointed 
out greater competition amongst national dailies in the 
post-reform era due to reduced subsidies and greater 
reliance on advertising revenues. In the same article, 
the hawkish daily resorts to more emotive statements 
and turns the much-vaunted US quality of transparency 
in dealings into political commentary sarcasm: 

It seems that Washington is so transparent 
that it does not mind instigating a strategic 
trade rivalry between China and the US that 
goes beyond normal competition. If this is the 
case, the TPP is far from enough to secure US 
“domination” in the world economy in the 21st 
century. (Ma, 2016b, par. 8)  

The portrayal of a US-dominated TPP is consistent 
with the idea that the Chinese media has been 
advocating, which is the core idea of US hegemony 
dominating the world, and more importantly, from 
the Chinese perspective, East Asia. In terms of its 
major policy worldview, China has consistently been 
advocating the idea of a multipolar world with many 

strong regional powers as opposed to domination by 
a single superpower (unipolar worldview). Therefore, 
TPP becomes an embodiment of this domination 
in the economic sphere. The emotively constructed 
narrative is intended not to appeal to arguments focused 
on rationality (e.g., that the trade standards of the 
TPP can help intensify trade linkages and set golden 
standards to break down trade barriers further for the 
region) but to highlight the China-centered perspective 
as a major power and its ideas of an alternative 
regional trade arrangement. The Chinese-supported 
alternative to TPP, Regional Comprehensive Economic 
Partnership (RCEP), is curiously omitted here. The 
Chinese worldview against unipolar domination is 
reflected in the editorial, an example of Coronel’s 
(2009) portrayal of the tendencies of the mass media 
in one-party autocratic regimes to toe the official line 
(although interestingly the more moderate People’s 
Daily and China Daily do have some self-reflective 
pieces discussed below that conform to Coronel’s 
argument that the Chinese press is also the vanguard 
of self-criticisms of domestic issues.)

The Global Times’ take on Cold War scenarios is 
not shared by other comparatively moderate media 
outlets like China Daily or at least the writers and 
journalists who wrote the editorials for them. Chu Yin’s 
(a researcher in the discipline of international politics 
with Beijing’s University of International Relations) 
China Daily article argued the following:

As long as Sino-US relations remain stable, an 
“economic Cold War” will be an exaggerated 
conjecture. Most of the 12 countries have 
joined the TPP for economic reasons, rather 
than the ideological containment of China. A 
so-called value alliance against China is only 
wishful thinking. (Chu, 2015, par. 12) 

Chu’s article adopts the classical Chinese strategic 
thinking that economics (including economic 
regionalism) are dependent on political developments. 
Following this interpretation, the state of economic 
competition and cooperation are not dependent on 
market-driven factors but the overall geopolitical 
framework of Sino–US relations and in associating 
this relationship with the analogy of the Cold War, 
the implication of a G2 condominium looms large 
(a concept or idea that economic and political affairs 
can be divided and negotiated by two superpowers 



206 T.W. Lim

on behalf of the region or even the world). Because 
of the stability of this framework, according to Chu, 
an economic confrontation structured around TPP is 
unlikely. The charge and accusation of exaggeration 
is equally applicable to foreign critics as they are to 
domestic nationalistic elements advocating a more 
confrontational position against the TPP. 

Geopolitically construed, Chu’s (2015) views 
are likely to be considered an optimistic reading of 
regional affairs, giving rising temperatures in the South 
China Seas where the US and China have different 
interests and US publicly advocated positions such 
as the upholding of the freedom of navigation for 
the US-led network of trading nations and Chinese 
insistence on issues of sovereignties. Chu’s logic is 
also derived from a Machiavellian reading of regional 
affairs which is the idea that economic pacts are solely 
based on the maximization of individual state interests. 
Those interests can be subjugated core political 
interests when necessary—economic pragmatism 
subjugated under political imperatives. Moreover, he 
noted that the individual states that make up the TPP 
are themselves a heterogeneous bunch with different 
political systems ranging from soft authoritarian 
regimes to Western liberal democracies. The lack of 
homogeneity, it is assumed, hampers the formation of 
a like-minded political union out of TPP to challenge 
China geopolitically. Therefore, the prospect of 
teaming up against another major economic player 
in the region offering large volumes of economic 
goods cannot hold. Chu (2015) finally insisted that 
ideological confrontations are a thing of the past. 
This interpretation counters Global Times’ hawkish 
views centered on personality-driven zeal, targeting 
the Obama administration for especial mention. The 
hawkish views espoused in the Global Times may also 
be attributed to its editorial contributors. The daily 
is well-known for its utilization of retired People’s 
Liberation Army (PLA) generals and ranking senior 
colonels still holding office—ideologues to put 
their political points across. Arguments of economic 
rationality are often subjugated to hawkish ideological 
views although I highlight limitations to unmitigated 
conservatism even in the Global Times in the section 
below.    

More moderate news appears to originate from the 
Chinese Ministry of Commerce (MOC), published 
by Xinhua News Agency in the People’s Daily. In a 
statement released on February 2016 as a response to 

the TPP agreement, the Ministry of Commerce vowed,  
“…the country will actively participate in and push 
forward regional free trade arrangements that feature 
high-degree transparency, openness and inclusiveness” 
(Xinhua, 2016, par. 1). 

Instead of targeting the US for criticisms like the 
Global Times commentaries, MOC seems to view 
the TPP agreement as a motivating factor for China 
to increase “high-degree” transparency and other 
qualities that can match the golden standards promoted 
by TPP. This is a self-reflective element for internal 
improvements to match or even surpass externally-set 
targets. The statement of moderation which glances 
inwards instead of focusing exclusively on foreign 
pressure lends credence to the People’s Daily and 
Xinhua’s status as the official mouthpiece of the State, 
with greater cognitive appeal than emotive attraction. 

When China is on par with the other TPP signatories 
in terms of free trade standards, it can potentially mean 
eventual Chinese membership into the TPP. This is 
something which China has repeatedly expressed 
interest in joining if the conditions were right and 
conformed to their national interests. The MOC also 
released a decidedly dovish constructivist statement: 
“We hope the various free trade arrangements in the 
Asia-Pacific region will complement each other and 
jointly contribute to trade, investment and economic 
growth of this region” (Xinhua, 2016, par. 4), which is 
an antithesis to the fiercely-worded realist Global Times 
commentary. Appeals for regional constructivism 
try to contour the zero-sum assumptions held by 
realists opposed to the TPP as an existential threat for 
China. On the other hand, it may also be interpreted 
by international sceptics as a continued attempt in 
dovish charm economic diplomacy which China was 
relatively successful for most of the early 21st century 
before the East China and South China seas maritime 
disputes broke out.

Cognitive Evaluation

Not all Global Times articles are emotive in content 
orientation and textual presentation. Some try to appeal 
to cognitive senses. For example, one of its editorials 
that appeared in October 2015 tried to downplay 
possible impact from the TPP by characterizing it 
as a form of irrational psychological fear. It quotes 
Chinese economists’ (working in ministerial-level 



Interpretive Work Based on Analyses of the Chinese State Media 207

governmental research institutions) take on the TPP: 
Huang [Huang Wei, director of the Institute of World 
Economics and Politics at the Chinese Academy of 
Social Sciences] believed the TPP created more of a 
“psychological effect” on China that the country has 
been left out by its neighbors and trading partners 
from such a significant trade agreement. “But don’t 
turn pale just at the mention of a tiger,” she told the 
Global Times on Wednesday. (Liang, 2015, par. 4)
Three points are important in this narrative. First, due 
to the prevailing atmosphere in October 2015 (just 
after the announcement of TPP agreement between the 
US and Japan, the two most trade important partners 
in the TPP) of pessimism not only within the Chinese 
domestic media but also the international media at that 
point of time, the Global Times article characterized 
anxieties and anticipation as mainly imagined. The 
symbolic analogy of a fearsome tiger intimidating trade 
policy stakeholders in China appeals to the emotive 
senses of the Chinese readership whose classical 
literatures have often encountered fearsome man-
eating tiger stories but that analogy is dispelled by a 
rational deconstruction of the mythical threat when it 
is characterized as a psychological impact rather than 
something quantifiable through scientific (kexue) and 
rational means. This is therefore another self-reflective 
piece that tackles irrational fears amongst the state 
dailies’ readership, looking inwards and tackling 
China’s own domestic issues rather than taking on 
an external gaze. The article appears to indicate the 
presence of a widespread feeling of marginalization 
and isolation amongst Chinese trade policymakers but 
dismisses it as irrationality because it argues that the 
omission of China in the membership will be a catalyst 
for it to conclude more free trade agreements regionally 
and globally (Liang, 2015). 

External context in this aspect is important because 
the political atmospherics changed tremendously 
between the immediate aftermath of the TPP agreement 
and the Global Times’ virulent editorial attack 
dated  February 5, 2016. The context of hard power 
competition (not just soft power competition like 
economic contestations) played out in the South 
China Sea appear to contribute to the feeling of 
encirclement for the hawks in China. The February 5, 
2016 article can be construed as lashing out against the 
self-perceived Cold War-style containment. Chinese 
(as well as Russian) narratives sometimes refers to 
this analogy when characterizing the US “pivot” 

to East Asia (or in the Russian case, promotion of 
democracy in its Central Asian and Eastern European 
backyard).1  Having discussed the hawkish contents of 
Global Times editorials, it would be unfair to say that 
there are no mitigating factors to the Global Times’ 
narrative. At times, attempts are made for impartiality 
in editorializing, perhaps to indicate the fact that 
alternative viewpoints were considered: 

Zhang Jianping, a foreign trade expert at 
the National Development and Reform 
Commission, told the Economic Daily that 
China lags behind in meeting the TPP’s 
requirements, such as environmental, finance 
and labor standards. It will take a long time for 
China to reach those standards, and that is why 
China held back in joining the TPP, he said. 
(Liang, 2015, par. 12) 

The frank admissions of intellectual property rights 
(IPR) protection gaps, labor rights deficiencies, and 
financial governance lapses limit the absolutism of the 
otherwise ideological narrative, although it occupies 
only a minor portion of the contents. More moderate 
articles found in China Daily written by Chu (2015), 
for example, in fact admitted that there were sectors 
that were lagging behind in terms of competing fairly 
in free trade although specific sectors were only named 
later in the article (“State-owned enterprises, labor 
standards, and government procurement”). The op-ed 
article in China Daily went a step further. Chu Yin 
who wrote the article argued that the TPP may actually 
benefit China: 

However, there are some favorable elements in 
the TPP that China can make good use of. After 
the agreement was signed, China’s economic 
influence has become an “internal” factor for 
the 12 signatory countries of the TPP. But 
the people thinking it will start an “economic 
Cold War” are actually assigning to the TPP a 
“mission impossible.” To begin with, although 
the TPP reflects the United States’ strategic 
intention of returning to Asia, it is still a 
framework for regional economic integration. 
The direction of free trade it represents is in 
line with the needs of China’s development and 
rise. (Chu, 2015, par. 4) 

Several arguments are important here. First, it 



208 T.W. Lim

reverses the doomsday prediction of China’s economic 
marginalization by this trade treaty. The realist 
assumption is refuted here by arguing that China may 
actually benefit from the TPP because of intertwined 
interests that the country has with each of the TPP 
signatories. In other words, deliberate marginalization 
is not possible given the pre-existing trade pacts that 
China has already signed with some of these states, for 
example, its free trade agreement (FTA) with ASEAN 
as an organization and individual bilateral FTAs with 
economies like Singapore. Consequently, Chu (2015)
argued that many TPP objectives complement Chinese 
economic interests—a refreshing retort to the Global 
Times’ negative characterization of the TPP. 

Second, it rules out a Cold War-style economic 
containment policy. This was yet another refutation 
of the realist assumption, consistent with the narrative 
found in some of the more moderate People’s Daily, 
Xinhua, and China Daily articles. Constructivist 
assumptions are preferred by moderate interpretations, 
often emphasizing the economic interdependency 
factor in regional linkages. Constructivists in the East 
Asian region often characterize this as the “noodle 
bowl” effect—referring to the complex interdependent 
linkages constructed through regional trade agreements 
that encourage free trade, formation of regional 
production networks, movement of goods, and ease 
of logistics that discourages trade friction, military 
adventures, and zero-sum competitions. Third, it 
recognizes TPP as part of the US pivot to East Asia, 
a position that moderates in China rarely contest 
against. While the political and security implications 
of this pivot are evaluated differently, the article 
argued that its economic objectives are not antithetical 
to China’s own advocacy for free trade in the region. 
In other words, the logic in this argument is that 
China is a beneficiary of free trade, therefore TPP 
which promotes free trade is also good for China even 
though China is not a signatory yet. Following this 
logic, what is good for free trade is good for China, 
regardless of scheme or origins. The same article 
identified globally well-established Chinese companies 
that are able to better withstand the competition posed 
by TPP, including:

…some competitive private enterprises in 
China that started their internationalization 
about 10 years ago. And Chinese enterprises 
such as Lenovo and Huawei had been deeply 

engaged in localizing their investments in other 
countries and regions since four or five years 
ago. (Chu, 2015, par. 10)

In other words, China’s current response to the 
TPP are relying on highly-competitive international 
domestic companies with recognizable brand names 
that have captured shares in certain consumer products 
in overseas markets to compete with their TPP 
peers. These brand names and companies have also 
invested and built up their own production networks 
in overseas markets in the past few years. Chu Yin’s 
(2015) suggested solution therefore is greater reliance 
and perhaps even creation of even more market-tested 
national champions and brands with highly-integrated 
regional networks to withstand competition from 
foreign players originating from countries that are 
signatories of the TPP. Economic arguments are 
based on rational behaviour and less dependent on 
subject interpretations and perceptions found in 
political analyses. Both have their own limitations 
and advantages when applied to analyses of economic 
regionalism. 

But Chu’s ultimate rationalization is probably his 
call for Chinese self-reflections on the topic of TPP 
membership:  

In this process, no power can really contain 
China, except China itself, should it adopt a 
Cold war-based closed-door mindset. As long 
as China can develop its free trade zones at 
home and free trade areas abroad, implement its 
Belt and Road strategies, and constantly deepen 
its reform and opening-up, it will successfully 
transform its economy and respond well to the 
challenges from home and abroad. (Chu, 2015, 
par. 16)

He warned Beijing against adopting an isolationist 
position in international trade and he specifically 
placed the onus of remaining liberal on free trade on 
Chinese policy makers themselves. It reflects worries 
amongst moderates and economic liberals in China that 
the conservative tack taken by hawks and ideologues 
would eventually lead to extremist positions of 
economic confrontations or formation of trade blocs. 
Therefore, he urged the readers to continue to support 
free trade advocacies domestically and externally. 
This is an exemplary example of what Coronel (2009) 
meant by how the Chinese media is also prepared to be 



Interpretive Work Based on Analyses of the Chinese State Media 209

a vanguard in defending views espoused by critics and 
extending the moral boundaries of arguments, in this 
case the merits of a liberal trade order and economic 
openness. 

Perhaps, one of the most important section in Chu’s 
(2015) cited paragraph above is the focus on the One 
Belt One Road (OBOR) initiative. This is a good 
example of what Coronel (2009) meant by editors and 
journalists in China being their own harshest critics and 
also purist in toeing the official line. It is also a good 
example of a narrative that displays such contradictions. 
On the one hand, Chu is a fierce critic of conservative 
and ideologue forces in China, deconstructing their 
arguments with ideas of economic rationality, market 
forces, constructivist tendencies, and cold hard national 
interest calculations and yet on the other hand, one of 
his suggestions or policy recommendation is to develop 
the OBOR policy advocated by the Xi administration 
as the only major foreign policy economic initiative 
for the entire duration of President Xi Jinping’s tenure. 

Conclusions and Limitations

There are limitations to this study. It is not meant 
to be comprehensive in surveying all TPP articles but 
provides a selective glance at media news reporting 
on TPP in the official media platforms in China. In 
addition, due to word limitations and focused studies, 
I am only surveying online versions of print articles 
in the Chinese state media whereas the blogospheres, 
chatrooms, Weibo, Wechat, and other social media 
instruments are utilized equally prolifically to 
disseminate the news in China. The Chinese language 
editions of the three dailies are assumed to have 
the same contents and have only merely undergone 
translation by the newspapers’ own editors, writers, 
or translators.

Concluding, there are three main takeaways from the 
discussions. First, despite having a one-party political 
system, the Chinese mass media, even its official state-
owned dailies, are showing signs of creeping pluralism. 
An example of this is the dichotomous debates and 
discussions between the hawks and ideologues versus 
the doves and moderates. Pluralism in China is not 
structured along the Western liberal order but takes 
on what Coronel (2009) observed as a schizophrenic 
entity of Chinese journalism’s multiple identities as a 
reflector of official propaganda and vanguard/defender 

of regime criticisms. It is an exercise in rudimentary 
grassroots democracy but also, simultaneously, a 
sophisticated disseminator of official propaganda. 
Second, the tendencies to have these media debates 
often influence public opinions (although a quantitative 
study would be difficult given controls present in the 
autocratic system). This by itself has a moderating 
effect on hawkish sentiments since conservative views, 
ideologue positions, and nationalistic sentiments have 
an equal and counterbalancing moderate and dovish 
retort. Tendencies to veer public debates or views 
towards the center has the overall effect of moderating 
Chinese and perhaps foreign public opinions towards a 
one-party autocratic state, even in times of strongman 
rule by President Xi Jinping’s highly-centralized 
administration. Third, the trend that Coronel (2009) 
highlighted, which is greater media competition since 
the economic reform era, is likely to continue since 
traditional media (which is covered here) is now 
increasingly challenged by new media and social 
media. Thus, advertising revenues and readership 
interests will become increasingly competitive for 
national state-owned media. Competition is likely to 
spur more investigative and critical contents while 
paradoxically attracting more state attention and 
controls. 

Bibliography

Chu, Y. (2015, October 10). TPP not start of an ‘economic Cold 
War. China Daily. Retrieved on  February 1, 2016 from  
http://www.chinadaily.com.cn/opinion/2015-10/10/
content_22147687.htm 

Coronel, S. (2009). Corruption and the watchdog role of 
the news media.[downloaded on 1 Feb 2016], available 
at https://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/
WorldBankReport/Chapter%205%20Coronel.pdf In 
Pippa Norris (Ed.), Public Sentinel: News Media & 
Governance Reform  (Chapter 5, pp. 1-27). Washington 
DC: World Bank.

Liang, J. (Editor) (2015, October 8). TPP cannot ‘isolate 
China’. Global Times. Retrieved on February 1, 2016 
from http://en.people.cn/n/2015/1008/c90000-8958930.
html

Ma, X. (Editor) (2016a, February 4). China weighing up 
TPP, says commerce ministry. Xinhua. Retrieved on 
April 1, 2016 from http://en.people.cn/n3/2016/0204/
c90882-9013953.html

Ma, X. (Editor) (2016b, February 5). US-led TPP can’t 
crush Chinese economy. Global Times. Retrieved on 
April 12, 2016 from http://en.people.cn/n3/2016/0205/




